15 ledna, 2018

Ariadnina nit

ARIADNINA NIT
František

Řekni mi jestli se to stane,
Že přetrhne se nitka zlatá
Co spojuje sny nepoznané
A místo slůvek ze sluchátka
Potečou jenom slzy slané?


Řekni mi jestli se to stane,
Že poztrácí se slůvka sladká
Co hřála srdce i tvé dlaně
Na louce z květů poskládané
Pokvete jenom jinovatka?


Blázínku to se někdy stává,
Že cestu vyšlapanou ztratíš
Má nitka se nepřetrhává
Věř sobě a běž po ní
Zas do náruče se mi vrátíš!

Tak jsem opět otevřel šuplík s mými založenými nápady.Stane se mi ,nejčastěji večer, že mě něco napadne. Myslím si ,to je dobrý, honem s myšlenkou na papír.Ale záhy to ukončím a uložím k odpočinutí do toho šuplíku. Tam to zraje jako archivní víno , dozrává jak plísňový sýr. Po čase na to kouknu a říkám si , to není špatný , jak mě to jenom mohlo v mojí hlavě napadnout.Opět tedy jeden nález.Taková " prozaická" archeologie nebo jak to nazvat. To jsem dnes chtěl vyhodit loňský diář . A ono to tam bylo. Moje překlepy.

Ten nadpis se nabídl sám po návštěvě palácového komplexu Knóssos při dovolené v Řecku na Krétě.
Starověká památka nedaleko Heraklionu začala vznikat již 1700 let před našim letopočtem.Udiví,že Minojci stavěli tříposchoďové vily,splachovací záchody,kanalizaci ,dlažby a bazény před 3500 lety.Několikrát palác pobořilo zemětřesení ,aby jeho další stavba byla krásnější a okázalejší než předchozí.Dnešní podoba,částečná rekonstrukce budov vychází z představ sira Evanse,který s vykopávkami a obnovou zasypaného,pobořeného paláce započal roku 1900.

K tomuto místu se váže stará řecká báje. Vypráví jak Ariadna dala Theseusovi zlaté klubko. Theseus šel do Labyrintu v Knossu zabít zlého Minotaura ,napůl člověka a býka.Nikdo před ním,kdo se o to pokoušel se z Labyrintu nevrátil . Zlaté klubko od Ariadny mu pomohlo najít cestu zpět.Přirovnání " To je Ariadnina nit" se používá dodnes, při řešení nějakého zamotaného,složitého problému.
V Knóssu se labyrint nenašel ale bylo tam kolem 1000 místností.Takže nově příchozí tady ztráceli orientaci .






Knossos -královský palác na Krétě (vznik 1700 let př.n.l.)


Knossos Trůnní sál


Knossos Trunní sál s královským trůnem a obětní nádobou



Rekonstrukce části paláce Knossos podle sira Evanse


Pokoj královny v Knossos

FOTO (c) AUTOR BLOGU

Více o Krétě a paláci Knossos na : www.infokreta.cz/vylety-knossos.html

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky👍
Věřím , že se tady a budeme vídat častěji 😀

Umělá inteligence

Nebývaly časy , že by vám malá , lesklá , placatá věcička , která se vejde do kapsy , sloužila jako osobní asistent , foťák, kamera , telefo...